20. 04. 2022
Elektrická kola, koloběžky a skútry: Musejí mít povinné ručení?

Elektrická kola, koloběžky a skútry: Musejí mít povinné ručení?

Je tady jaro a s ním přichází období cyklistiky. Kromě klasických silničních kol potkáváme na cestách stále častěji i elektrokola, skútry, čtyřkolky nebo elektrické koloběžky. Jak je to s nimi v případě, že dojde k nehodě? Musí být majitelé pojištění nebo mít povinné ručení?

Většina prodejců elektrických přibližovadel tvrdí, že k jízdě na nich nic nepotřebujete. Představitelé EU o nutnosti zavést i pro tyto dopravní prostředky povinné ručení rokují už několik let, zatím však byly návrhy vždy smeteny ze stolu s tím, že si to jednotlivé členské země mají vyřešit samy. I díky tomu je situace s elektrokoly a elektrokoloběžkami stále poněkud nejasná.

Povinné ručení? Nutnost pro silnější a rychlejší stroje.

Pokud si hodláte svoje elektrické vozítko teprve pořizovat, důkladně byste si měli promyslet, jaké parametry bude váš občasný dopravní prostředek mít. Nutnost mít povinné ručení se dle české legislativy vztahuje na všechna vozidla, která jezdí rychleji než 25 km/hod., mají pohon silnější než 500 W nebo jsou těžší než 25 kg a zároveň jedou více než 14 km/hod.

Ovšem abyste si na takový stroj mohli povinné ručení uzavřít, což není nijak drahé a v případě vámi způsobené nehody se to rozhodně vyplatí, musí být toto vozidlo schváleno k provozu na pozemních komunikacích. To bohužel o spoustě těchto strojů mimoevropských značek neplatí. 

Připojištění vozidla ano, ale…

Pro ostatní elektrokola, koloběžky a skútry, které nesplňují parametry vysoké rychlosti, hmotnosti nebo nadlimitního výkonu se určitě vyplatí uvažovat o připojištění nebo o pojištění majitele či provozovatele na odpovědnost za škodu. Zde je ovšem třeba důkladně prostudovat výjimky, protože z některých pojistek jsou právě elektrokola a skútry vyjmuty z plnění.  Také je dobré si nastavit vysoké plnění, cca 10 milionů a více.

Bez komplikací a podmínek se neobejde ani připojištěním elektrokol, koloběžek a skútrů. I tady totiž platí, že aby se vozidlo vůbec dalo pojistit, musí být opět nejprve schváleno k provozu na pozemních komunikacích. Hezkým příkladem prověřeným praxí  je česká Babeta. Ta byla kdysi schválená k provozu, ale zároveň nemusí mít SPZ, ani pravidelné STK prohlídky. Pokud je v dobrém technickém stavu, lze ji pojistit. Pojistka vyjde přibližně na sto korun ročně a v případě nehody pak hradí škodu pojišťovna.

Potřebujete poradit? Kontaktujte odborníky.

Máte elektrokolo, skútr nebo elektrickou koloběžku, ale nejste si jistí, jestli a jaké pojištění potřebujete? Nezoufejte a obraťte se na Pojištění JARO. Poradíme vám a pomůžeme vám vybrat vhodný produkt přesně podle vašich potřeb. Kontaktujte nás emailem, telefonicky nebo na našich pobočkách.  


Chvilku, pracujeme na tom ...

Online sjednání pojistky