Statistiky hovoří jasně. Řidiči motorových vozidel zaviní přes 82 % dopravních nehod. Ne vždy jde o vážné kolize, ale i menší nehoda může znamenat desítky tisíc korun škody. Mezi takové situace patří například setkání s lesní zvěří na opuštěné silnici. „Je pozdní večer, vracíme se z výletu a najednou srnka. Brzdím, nakonec se jí vyhnu, ale auto skončí opřené o strom. Zvíře to zvládlo, ale celý předek našeho vozu je na odpis,“ popisuje situaci řidička Romana Bábková z Brna. Takové kolize nejsou na silnicích ničím neobvyklým. Téměř 12 % nehod je způsobeno právě střetem se zvěří nebo s domácími zvířaty.
Nehody bez viníka, častější než si myslíte
Dalším modelovým příkladem může být technická závada na vozidle nebo kluzká silnice. Jedete přiměřenou rychlostí, ale kvůli náhlé změně stavu vozovky (olejová skvrna, náledí) vůz neubrzdíte a skončíte v příkopu. Nehodu jste sice nezavinili, ale škodu platíte vy. Ročně se přitom jedná o více než 5 500 takových případů.
Pravidelné statistiky nehodovosti ukazují, že ročně se stane téměř 80 tisíc nehod. Nejčastější příčinou nehodovosti bez viníka je nevěnování se řízení vozidla (24 %). Následuje nesprávné otáčení nebo couvání (12 %) a vyhýbání se bez dostatečného bočního odstupu (7,6 %). Mezi další časté chyby patří nedodržení bezpečné vzdálenosti, nevhodná rychlost vzhledem ke stavu silnice, používání mobilu za jízdy, nezvládnutí řízení nebo nedání přednosti v jízdě.
Havarijní pojištění: Kolik vás může stát?
Havarijní pojištění kryje škody na vašem voze i v případě, že jste: viníkem nehody, obětí střetu se zvěří, účastníkem nehody s neznámým nebo nepojištěným řidičem nebo vám vozidlo poškodil vandal, přírodní živel či technická závada. Jinak si musíte všechny opravy hradit ze svého. Havarijní pojištění v řádu několika tisícovek ročně se v takovém kontextu jeví jako velmi dobrá investice. Opravy se totiž obvykle pohybují v hodnotách desítek až stovek tisíc korun.
Například pokud máte starší Škodu Fabiu v hodnotě 250 000 Kč, bude vás havarijní stát přibližně 8 700 Kč ročně, s bonusy dokonce jen něco málo přes 4 000 Kč ročně. Havarijko pro nový model Škody Kamiq (2025) v hodnotě 630 000 Kč vychází přibližně na 8 000 Kč ročně. Ještě o několik tisíc více si pak připlatí řidiči elektromobilů kvůli drahým náhradním dílům a bateriím.
Jak funguje spoluúčast?
Při sjednání havarijního pojištění si vždy volíte spoluúčast, tedy částku, kterou v případě škody hradíte sami, zbytek doplatí pojišťovna. Spoluúčast může být buď fixní (pevná částka) nebo procentuální (minimálně 5 % z celkové škody). Jaký je mezi nimi rozdíl?
Fixní spoluúčast: Například 5 000 Kč. Pokud dojde k nehodě a oprava vozu bude stát 60 000 Kč, zaplatíte vždy 5 000 Kč a pojišťovna zbytek. I kdyby byla škoda vyšší, váš podíl zůstává stejný.
Procentuální spoluúčast: Například 5 %, s minimální hodnotou 5 000 Kč. Pokud oprava stojí 60 000 Kč, nezaplatíte 5 % z této částky (3 000 Kč), ale minimální hodnotu – tedy 5 000 Kč. U vyšší škody, třeba 200 000 Kč, vás bude oprava stát 10 000 Kč (5 %). Vždy si proto pečlivě přečtěte pojistné podmínky a zvažte, co je pro vás výhodnější nebo si nechte poradit od profesionálů.
Chcete pomoct s výběrem správného havarijka?
Potřebujete poradit s havarijním pojištěním? Ozvěte se nám. V JARO pojištění vám rádi pomůžeme vybrat takové krytí, které potřebujete. Kontaktujte nás emailem, telefonicky nebo osobně na našich pobočkách.